Når fællesskabet spiller en aktiv rolle

Vi holder af at komme ud med vores børn og unge. At være aktiv er en del af det, vi er sammen om. Det kan være gåture omkring Bygholm Sø i Horsens, cykelture i området eller svømme i vores swimming pool. Flere af vores unge er vilde med banerace, så flere hverdage og weekender foregår med fart.

En af vores traditioner er den årlige skitur, som vi holder særlig meget af, fordi der kan vi alle sammen være med på hvert vores niveau og ofte er det også de unge, der kan give de voksne nogle gode ski-råd. De, der ikke ønsker at stå på ski, de kælker eller er dem, der sørger for god mad og hyggestunder i hytten. Vi nyder virkelig fællesskabet på disse ture.

Ikke alle unge er vant til fysiske aktiviteter, som banerace og skiture eller måske endda længere gåture, når de flytter ind på Korning, hvilket vi er helt indforstået med. De fleste ender dog med at nyde det med tiden. Måske ikke mindst på grund af fællesskabet – det at gøre noget aktivt sammen.

Vi er ikke konkurrence mennesker, det er ikke afgørende at komme først eller være bedre end de andre. Vi er mere fokuseret på at være sammen om en aktivitet og det er som regel også sådan, at alle vores børn og unge finder én eller flere fysiske aktiviteter, som de holder af og gerne vil deltage i.

 

Hvordan bliver man gode venner med sin Komfortzone?

Vores strategi er, at vi gentagne gange giver dem muligheder og tager os tid til at lade dem vokse i disse aktiviteter i deres eget tempo. Vi er tålmodige og opmuntrende og har fokus på at opbygge deres færdigheder og selvtillid.

Dette er naturligvis en overforenkling af en kompleks proces. Men hvad der gør det komplekst, er også det, der gør det givende. Som primær voksne er vores opgave at fremme vækst og positiv udvikling. For at vækst kan ske, skal man vove sig uden for sin komfortzone. Mange vigtige livsfærdigheder opnås og forstærkes, når vi gør dette. Nogle børn og unge er naturligvis mere eventyrlystne og skal muligvis have flere grænser, og andre kan være mere tilbageholdende og har brug for mere guidning. At kende vores børn og unge, hvordan vi bedst motiverer dem, og hvordan og hvornår vi skal udfordre dem, er en af de voksnes fornemste opgave.

Det er altid godt, at være forberedt på lidt af hvert, når børn og unge skal lære at begå sig på ukendt terræn.  På et eller andet tidspunkt bliver de kolde, varme, trætte, sultne eller har et antal andre klager. At lære dem at løse problemer og overvinde disse ubehag bygger modstandsdygtighed og håndteringsevner, der vil tjene dem godt i livet. Giv børn og unge valg, støt dem, og lad dem se konsekvenserne af deres handlinger. Vi lærer ofte mere ved vores fiaskoer og fejl end, når vi er beskyttet mod konsekvenser. Vi har erfaring med, at vores børn og unge opbygger selvtillid og lærer at være mere selvhjulpne.

Sæt små opnåelige udfordringer for børn og unge. Når de lykkes, giver det dem selvtillid og motiverer dem til at gøre mere. Hold tingene sjove og skub ikke for hårdt. Vær fleksibel og villig til at ændre planer, når det er nødvendigt. Hvis det er en god oplevelse, vil de gerne gøre det igen. Hvis det ikke er sjovt, eller hvis vi skubber vores egen dagsorden over på de unge, risikerer vi, at de ikke nyder aktiviteten eller, værre endnu, beslutter, at de ikke vil gøre det mere.

Find ligeværdige match – dem der kan lide at lave de samme aktiviteter. At have et tæt match i færdigheder er ideelt til maksimal sjov, men en let ubalance kan også være virkelig nyttigt. Hvis andre børn og unge er lidt mere dygtige eller udholdende, kan de motivere andre børn og unge til at følge efter og blive bedre. Nogle børn og unge er lidt dygtige, og kan fungere som forbilleder og evt. lære deres færdigheder fra sig. Dette er en fantastisk måde at øge deres selvtillid og stolthed over deres egne færdigheder og præstationer.  Børn og unge er stærkere og mere modstandsdygtige, end vi nogle gange giver dem kredit for. Undervurder ikke deres evner, og du kan blive overrasket over, hvad de udfører alene, når de får muligheden.

Rigtig god fornøjelse!